Stig Dagerman – med språket i ett järngrepp

Publicerad 2013-12-06 i kategorin Författare | 3 Comments »

  • dagermanStig Dagerman (1923–54). Författare och journalist. Syndikalist.
  • Mest känd som en närmast ikonisk symbol för de unga, nyskapande, begåvade 40-talistförfattarna. Efter debuten geniförklarades han. Skrev sedan intensivt och framgångsrikt under fyra–fem år böcker, noveller, teaterpjäser, dagsedlar och artiklar. Därefter drabbades han av djupa depressioner och svårartad skrivkramp. Stig Dagerman tog sitt liv, endast 31 år gammal.
  • Värd att minnas för sina formexperiment och sin formsäkra stil.

Stig Dagermans berättelser tar tag och släpper inte greppet förrän man läst klart. Genom säker stilistik förmedlar han sin berättelse. Novellen Att döda ett barn (1948) är ett tydligt exempel på hans medvetna stil och hur han tvingar sig på sin läsare.

Novellen beskriver en trafikolycka en vacker söndagsförmiddag. Ett ungt par är på väg i bil till havet då de kör på ett litet barn som ska gå över gatan till grannen för att hämta socker till sina föräldrars förmiddagskaffe.

Novellen är skenbart enkel men stilistisk fulländad. Texten är skicklig och konsekvent komponerad i varje rad och del.

Ett exempel är hur Dagerman arbetar med meningslängden. Meningarna varierar rytmiskt genom hela texten. Korta meningar på 5–10 ord varieras med längre meningar på 25–30 ord, rytmiskt och balanserat, som regelbundna andetag.

Men så kommer ett markant undantag. När själva olyckan sker beskrivs händelsen med en enda extremt lång mening på 110 ord! Effekten är påtaglig. Den överlånga meningen sänker lästempot och ger en känsla av slow-motion – när det mest fruktansvärda sker är det som om tiden står still. Vi ser skeendet i ultrarapid, utan att kunna hindra det.

Ett annat exempel är hur Dagerman använder ytterst få ord för att beskriva personerna i berättelsen. Ingen har något namn eller andra egentliga känntecken. Det enda vi får veta, är deras relation till barnet som ska dö: ” mannen som skall döda barnet”, ”mannen som skall förlora sitt barn”, ”en mor som glömt köpa socker”.

Ett tredje exempel är det tematiska användandet av vissa stående formuleringar. Mot slutet av novellen kommer fem meningar i rad som börjar med exakt samma ord och meningsbyggnad:

”Efteråt är allt för sent.”
”Efteråt står en blå bil …”
”Efteråt öppnar en man …”
”Efteråt ligger några vita sockerbitar …”
”Efteråt kommer två bleka människor …”.

Att läsa Stig Dagermans novell är att se hur en skicklig författare använder sina redskap för att förmedla en berättelse som berör. Läsupplevelsen är helt överordnad. Stilistiken är redskapet att nå dit. Men, kanske någon invänder – tänkte Dagerman verkligen på allt detta när han skrev novellen?

Givetvis gjorde han det.

Mikael Rosen är skribent, föreläsare, kommunikationsstrateg. Författare till läroboken Skriva för att övertyga.

Läs mer

Bra startpunkter är Wikipedia och Stig Dagermansällskapets hemsida. Intressant nog finns det också en amerikansk sajt. Den som vill vara Dagermanpilgrim kan besöka Dagermanrummet i hans födelseort Älvkarleby vilken utgjorde miljö i romanen Bröllopsbesvär. Dagermansällskapet och Älvkarlebys kommun delar ut ett årligt pris.

Länk till novellen Att döda ett barn samt den novellfilm som spelades in 2003 hittar man på denna skolblogg.


3 Comments on “Stig Dagerman – med språket i ett järngrepp”

  1. 1 Lotten Bergman said at 10:21 on December 6th, 2013:

    Filmen (med Alexander Skarsgård som uppläsare även om han låter precis som Stellan) finns här:
    http://youtu.be/B75F1vo5864

    (I kommentarerna kan man läsa att bilen ju ska vara blå, inte röd som i filmen.)

  2. 2 Olle Bergman said at 10:43 on December 6th, 2013:

    Jag läste mycket Dagerman under studentåren. Nyligen tog jag upp Tysk Höst i samband med researchen för en artikel om den strategiska bombningen av Tyskland – och var såå imponerad! Journalistik i världsklass!

    Jag mötte Lassie: vår familj var goda vänner med en av de värnpliktiga som utgör statister i romanen Ormen.

  3. 3 Minnesvärt skriver om Dagerman said at 11:06 on December 6th, 2013:

    […] http://minnesvart.com/stig-dagerman/ […]


Leave a Reply