Julius Kronberg – hovmålaren som följde sina ideal och föll i glömska

Publicerad 2013-11-11 i kategorin Konstnär | 12 Comments »

"Jaktnymf och fauner", 1875

“Jaktnymf och fauner”, 1875

  • Julius Kronberg (1850–1921), en av sin tids främsta konstnärer, professor vid Konstakademien 1895–98.
  • Mest känd för målningen ”Jaktnymf och fauner”, plafondmålningarna till Stockholms slott och Dramaten samt porträtten av hallwylska familjen.
  • Värd att minnas för sina monumentala konstverk och sin spännvidd i måleriet.

”Fall ned och tillbe måleriets triumfator!” Så skrev August Strindberg i Dagens Nyheter efter att ha sett monumentaltavlan ”Jaktnymf och fauner”. Målningen gjorde skandalsuccé på grund av sin vågade sensualism, och den kan än idag beskådas på Nationalmuseum där den intar en framträdande plats.

"David och Saul", 1885

“David och Saul”, 1885

Julius Kronberg attraherades av mytologiska och bibliska motiv. Hans mest kända verk för tankarna till det franska akademiska måleriet, och man kan ana inspiration från Bouguereau och Gérôme, men hans bredd var större än så. Han experimenterade inom olika stilar såsom renässans, barock och rokoko. Porträtt och stilleben liksom dekorationer i offentliga byggnader utfördes av denne produktive och mångsidige konstnär.

Kronberg var den främste hovmålaren under Oscar II:s tid och en av sin tids mest uppskattade och anlitade konstnärer. Om man vill stifta bekantskap med hans måleri rekommenderas ett besök på Hallwylska museet i Stockholm, där sextiofyra målningar av hans pensel pryder palatset.

"Irma von Geijer", 1895

“Irma von Geijer”, 1895

Den som besöker Skansen kan ta en titt in i hans ateljé, som på Wilhelmina von Hallwyls bekostnad efter hans död flyttades dit från en annan del av Djurgården. På Djurgården deltog Kronberg flitigt i sekelskiftets kulturella societetsliv. Han var också direkt insyltad i det genom sitt äktenskap med Ellen, syster till konstnären Anna Boberg som i sin tur var gift med en av Sveriges genom tiderna främsta arkitekter, Ferdinand Boberg.

"Champignoner", 1908

“Champignoner”, 1908

Med impressionismens och socialrealismens intåg kom det historicerande salongsmåleriet med sina idealiserade motiv ur modet. Men Kronberg svek inte sina konstnärliga ideal. Så var hans motto också ”Hellre fiender till följd av ditt mod än vänner till följd av din feghet”. Därmed föll han i glömska.

Konsthistorikern Georg Nordensvan sammanfattar hans hållning inför tidernas förändring: ”Tidens moderna genombrott gick honom förbi, han drog sig ur bullret, slöt sig inne i sin egen värld och grävde ner sig i intensivt arbete. Skönhetssökare och skönhetsodlare efter sitt sinne var han till det sista.”

 

Martina Björk (f.d. Finnskog) njuter av det som gör livet skönt och vackert. Till vardags är är hon anställd vid Lunds universitet som latindoktorand. Hon har ett förflutet som gymnasielärare i latin, svenska och kulturhistoria och anlitas ibland som kyrkomusiker och sångerska.

Läs mer:
August Strindbergs entusiastiska recension kan i sin helhet läsas här.
  • Asplund, Karl (1922), Julius Kronbergs atelier: kortfattad vägledning, beskrivande katalog över konstnärens efterlämnade arbeten samt en inledande essay om Kronbergs konst
  • Görts, Maria (1985), Julius Kronberg: hans konst och konstnärskap 1875–1889. 
  • Julius Kronberg: monumentala sötsaker i grevinnans smak. Hallwyliana.

12 Comments on “Julius Kronberg – hovmålaren som följde sina ideal och föll i glömska”

  1. 1 Lena Kronberg said at 00:40 on November 11th, 2013:

    Hej, så fint du skriver om min morfars far. Jag lägger en länk på vår facebooksida – där vi samlar kuriosa om Kronberg.
    Jag har arbetat på ateljén sedan 1985, men inte varit där de senare åren. Och jag rekommenderar den också – unik i sitt slag eftersom allt finns kvar, hans skor, hans målarrock, cigaretter, penslar, paletter, familjefoton, och till och med hårlockar från barnen (min morfars och hans syskons hårlockar i ett litet kuvert).

  2. 2 Martina Finnskog said at 07:12 on November 11th, 2013:

    Tack, Lena! Vilken ära. Vad roligt att du så snabbt hittade hit. Självklart är jag sedan länge redan medlem i Facebook-sidan och jag rekommenderar Kronberg-fans att gå med!

  3. 3 Martina Finnskog said at 07:19 on November 11th, 2013:

    Lite kuriosa:

    Abbas LP-omslag “The visitors” är taget i Kronbergs ateljé på Skansen. I mitten av bilden tornar målningen “Eros” upp.

    Jag länkar till din blogg, Lena!

    http://lenak.blogg.no/1177412614_abba__the_visitors.html

  4. 4 Lena Kronberg said at 08:09 on November 11th, 2013:

    Att jag hittade så snabbt var för att du pingbackat ett inlägg på min blogg, Strindbergs recension av Kronbergs tavla.

  5. 5 Lena Kronberg said at 08:12 on November 11th, 2013:

    Den där bloggen, Lena K, har jag inte använt på många år.
    Jag har några andra nu, Strindbergsrecensionen finns på Guldkorn och Ädlastenar.

  6. 6 Fredrik Tersmeden said at 10:05 on November 11th, 2013:

    Någonstans skall jag ha en vacker, gammal svartvit reproduktion av “Jaktnymf och fauner” från tidigt 1900-tal, inköpt på rea i Nationalmusei butik när jag var gymnasist. Borde leta fram den.

  7. 7 Lotten Bergman said at 10:49 on November 11th, 2013:

    Och här kommer en länk till ateljén på Skansen så att vi alla kan rusa åstad så fort tillfälle ges.

  8. 8 Lotten Bergman said at 10:50 on November 11th, 2013:

    … vilket sannerligen inte är ofta, ser jag nu. Under 2013 var det öppet 2-12 maj och hela augusti.

  9. 9 Olle Bergman said at 11:32 on November 11th, 2013:

    Vilka fantastiska skolplanscher han framställde – t.ex. denna: http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=16412

  10. 10 Martina Finnskog said at 11:46 on November 11th, 2013:

    Här är en annan favorit, monumentalmålningen “Drottningen av Saba” på Tjolöholms slott:
    http://www.tjoloholm.se/blogg2/?p=314

  11. 11 Håkan (hakke) said at 12:48 on November 11th, 2013:

    Jag fascineras av Josef på skolplanschen som Olle länkar till. Jag har alltid tänkt mig Josef som ganska gammal när Jesus föddes, men här på bilden står en ung man och ser lite bortkommen ut inför de tre vise männen som knäfaller framför hans nyfödda barn. Plötsligt blir han mycket mer personlig, Josef. Vilken märklig situation, hur i hela friden kan det ha känts?

  12. 12 Ronny said at 13:34 on November 11th, 2013:

    Intressant och fin presentation!
    Det var sånt här måleri som betydde något för mig som barn. De förmedlade saker och satte igång fantasin (tänker inte nödvändigtvis på “Jaktnymfen”). De här var bilderna som berättade!


Leave a Reply